20ZOBRAZENÍ

Všichni všude všechno slevují. Ceny padají jako výhry v loterii, každý se usmívá, radost je náplní života a přesto je stále dráž. Republiku zaplavuje diskont se zbožím té nejhorší kvality, lidé se potravinově tráví a ceny padají, protože to snad ani jinak neumí. A přesto je stále dráž. Kde je ten trik? Kde je ten chyták? Aneb kde udělali soudruzi z NDR chybu?

 

Zdražujeme při slevách

Z psychologického hlediska lze na problém hledět jednoduše. Čím víc obchodník křičí, že slevuje, tím víc může zdražit, a čím více křičí, o tolik více mu přizevluje k pokladně zákazníků, zvědavých, k čemu ten dech beroucí křik. Aby mohli obchodníci skutečně slevit a skutečně účinně konkurovat, musí slevit nejen z ceny, ale i z kvality nabízeného. Při nedostatku peněz zákazník slevu na kvalitě vítá, protože mu ušetří výdaje. Z krátkodobého hlediska je nekvalitní výrobek vcelku přínosný, z toho dlouhodobého doslova jen škodí. Pokud jde o potraviny, tráví své konzumenty, pokud jde o ostatní zboží, rozbíjí se, páře, znehodnocuje extrémní rychlostí, zákazník pak musí koupit další a tím se mu vše jen prodraží.

Trestání poštou

Obzvláště v internetovém obchodování ujal se nemilý nešvár. E-shopy skutečně nabízejí ceny, o kterých mohou obchodníci v kamenných obchodech jen snít. E-shopy ovšem zdařile do závěrečného gongu nákupu tají další dost podstatný výdaj a tím je poštovné, které se může vyšplhat do velmi překvapivé výšky. Po hodině výběru zboží je tedy zákazník postaven před jednoduchý fakt. Jako Pavlovův pes již vyslinil nad zbožím, strávil nad jeho výběrem spoustu času, začal se na ně těšit a jen málokdy se vybraného vzdá při zjištění, kolik stojí poštovné. Protože už prostě zboží vidí doma.

A právě díky poštovnému internetové obchody mohou vyrovnat cenu zboží před a po slevě. Cena skutečného poštovného, které požaduje pošta, není většinou ani poloviční, než jakou e-shop vyžaduje, zákazníkovi tak může připadat, že si obchodník u poštovného nechává zákazníkem proplatit i dýchání. Některé e-shopy nabízejí při nákupu většího množství zboží poštovné zdarma. Dobrý trik, aby zákazník ušetřil stovku, připlatí si stovek pět. A on si skutečně připlatí. Zákazník totiž šetří, i když na tom vlastně tratí.

Čím víc, tím levněji

Opravdu mamutí podniky díky nízkým cenám ničí malé obchodníky. Velkoobchody mohou s cenami manipulovat, jak jen se jim zlíbí, protože si výdělek vybudují na prodaném množství. Malý obchodník, aby uživil sebe i s rodinou, musí mít ceny mírně nad velkoobchodní hranicí a tím je postupně zavalován nedostatkem zákazníků. Zákazník volí nižší cenu a to i na úkor budoucnosti.

Všichni = nikdo

Při rozhlédnutí po vodách internetových obchodů si lze všimnout jednoho zásadního problému. Zlevňují všichni. Jen málokterý e-shop nemá u nabízeného zboží přeškrtnutou vysokou cenu a u ní cenu menší. A to i například u naprostých novinek, u kterých je sleva jakýmsi způsobem směšná. A pokud zlevňují všichni, nezlevňuje vlastně nikdo. Vycházejme z přísné logiky: pokud jeden člověk umí létat, je obdivuhodný. Pokud umí létat všichni, stávají se všichni všedními a ničím výjimečným nezaujmou. Pokud zlevňují všichni, nezlevňuje nikdo. A proto by se ve světě obchodu měla vynalézt nová metoda na chytání zákazníků. Nová, nečekaná, drzá, která člověka donutí, aby si koupil nabízené.