Výsledky vyhledávání pro dotaz simultánní kontrole

Výsledky vyhledávání v sekci: Finance

Na co se může finanční úřad ptát do zahraničí

Mezi daňovými systémy v různých zemích probíhají různé datové toky a informace. O každém plátci nebo neplátci daní se tak může česká daňová správa dozvědět zajímavé údaje. K zemím mimo EU je potřeba, aby ČR měla uzavřenou dvoustrannou dohodu, ale v rámci Evropské unie není třeba nic dalšího. Prostě se stačí ptát.O čem se finančáci mohou dozvědětV dotazech na daně zastupuje daňovou správu Ministerstvo financí. Právní pomoc se týká přímých daní, což jsou v České republice daně z příjmů, daně z nemovitostí, daně dědické, daně darovací a daně z převodu nemovitostí a mohou to být obdobné daně v jiných státech, které mají charakter daně z příjmu nebo daně z majetku a dále jsou to oblíbené daně z pojistného – sociální a zdravotní. V zemích EU se tedy mohou vyměňovat jakékoliv doklady daňového poplatníka bez jeho vědomí o jakýchkoliv daních, ať je platil v ČR, Německu, Řecku nebo Anglii. Daňová správa tak může získat ucelený a přesný přehled příjmů a jejich danění.Systém výměnyExistují tři druhy výměny informací – automatický, z vlastního podnětu a na dožádání. Česká daňová správa si musí systém a způsob výměny informací dohodnout takzvaným memorandem s každým státem. Dalo by se říci, že se jedná o prováděcí předpis, který řeší průběh, práva, povinnosti a způsob výměny informací. Nezůstává však pouze u výměny. Finančáci a kontroloři z ČR a naopak ze zahraničí získávají práva přítomnosti kontrolorů na území jiného státu, domlouvají typ a četnost výměny dat a provádějí souběžné daňové kontroly v různých zemích. Takto může být evropská společnost se sídlem v jednom státu a s pobočkami v různých zemích kontrolována současně a tedy velice koordinovaně jednou kontrolou ve všech místech svého působení.Memorandum o porozuměníČeská republika tak má uzavřena takzvaná Memoranda o porozumění a také Dohody o zamezení dvojího zdanění se 77 státy. Je mezi nimi například Kanada, Austrálie, Bermudy a samozřejmě všechny evropské země včetně Slovenska. S naším bývalým federálním partnerem existuje tato dohoda od 10.12.2009. V případě informací na dožádání stanovuje povinnost obou států neodkladně poskytnout jakékoliv daňové informace na dožádání. Po skončení kalendářního roku se také poskytují pravidelné informace, které se týkají zisku podniků k takzvané simultánní kontrole, dividendách, úrocích, licencích, příjmech z prodeje majetku, příjmech ze zaměstnaneckého poměru, příjmech umělců a sportovců, odměnách managementu, důchodech a převodech nemovitostí.Simultánní kontrolaMemorandum o porozumění se Slovenskem se věnuje především simultánní kontrole. Předpokládá, že si strany vzájemně vymění běžné daňové informace a vytipují ty podniky nebo podnikatele, kteří uskutečňují finanční transakce mezi oběma státy. Poté zahájí současně kontrolu a její poznatky si budou bezodkladně předávat. Kontrolovat se tak budou vydané a přijaté faktury, platby, odvody daní a hlášení daňovým úřadům. Týkají se pouze plátců daní, kteří působí v obou státech. Daňová kontrola se provádí u těch subjektů, u nichž vzniklo podezření z daňových úniků a které vykazují nižší zisk, ztrátu, převádějí vzájemně prostředky mezi státy, platí nízké daně nebo odvádějí svůj zisk do daňových rájů. Obě strany, když se dohodnou na simultánní kontrole, určí koordinátory a mohou povolit účast druhé straně na průběhu daňového řízení.Pokuty a penálePokud se daňová správa dozví o utajených příjmech a doměří daň, udělí pokutu v rozdílu odvedené a vyměřené daně. K tomu připočte jednorázovou pokutu ve výši 20 %. To ovšem není všechno. Za dobu, kterou jste neodváděli daň, se počítá penále do dne zaplacení. Úrok se určuje podle repo sazby České národní banky (nyní je kolem 0,5 %) a k tomu se připočte 14 %. Z nezaplacené daně tedy zaplatíte měsíčně a zpětně za každý měsíc přes 1,3 %. Kromě toho může hrozit za neoznámení daně ve výši nad 5 milionů až 10 let odnětí svobody. S daněmi je tedy těžké pořízení. V Evropě si všechny údaje vyměňují daňové úřady automaticky a mimo Evropu má ČR značně dlouhé prsty. Pomalu začínají platit smlouvy s Čínou, arabskými zeměmi, exotickými destinacemi jako jsou Kajmanské ostrovy, ale Hongkong zatím zůstal uchráněn. Přesto se nevyplatí s daněmi žertovat. Informace si získá úřad snadno a rád je při svém špatném hospodaření využije pro získání peněz do státní pokladny.

Pokračovat na článek



Výsledky vyhledávání v sekci: Pojištění

Uzavření povinného ručení vám ušetří tisíce

Od ledna letošního roku začala platit povinnost hradit příspěvky do garančního fondu. Nepojištěné vozidlo vás tak může připravit až o 70 korun denně, tedy 2 100 korun měsíčně. Konkurence na trhu povinného ručení v České republice je v posledních letech velmi silná.Pojišťovny se tak snaží klientům nabízet nejrůznějších výhody, které mohou snížit výslednou cenu o mnoho desítek procent, jak potvrzuje Eva Svobodová, tisková mluvíš pojišťovny Uniqua: „Soutěž na trhu povinného ručení v ČR je poměrně ostrá a kulminuje každoročně na podzim, i když během posledních let probíhá v podstatě celoročně. Přibylo pojišťoven, které produkt nabízí, přibývá vozidel, takže jde o segment, kde stojí za to o klienty zabojovat.“A dodává: „Projevuje se to v celém spektru výhod, které jsou pojišťovny ochotné k povinnému ručení "přibalit", na čemž nakonec mohou klienti docela dobře ušetřit a získat více.“Nepojištěným hrozí pokuty 3000 korun a povinné denní příspěvkyŘidič, který příspěvek do garanční fondu zaplatí, však dál nebude pojištěn. Hrozí mu tak i vyšší pokuty za nepojištěné vozidlo. Pokuta za nepředložení dokladu o pojištění při policejní kontrole bude činit 3 000 korun. Provozovatel vozidla bez pojištění (např. podnikatel) zaplatí pokutu až 40 000 korun. Tyto pokuty mohou řidiči uhradit i opakovaně, pokud se ani následně nepojistí. Výše denního příspěvku do garančního fondu:Typ vozidlaMotocykl s objemem válců motoru do 350 ccm 20 KčMotocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm 30 KčOsobní automobil s objemem válců motoru do 1850 ccm 50 KčOsobní automobil s objemem válců motoru nad 1850 ccm 70 KčAutobus 160 KčNákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 10 000 kg 130 KčTahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg 300 KčSpeciální vozidlo 80 KčPřípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg 30 KčZemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo 40 KčOstatní vozidla 60 KčPříspěvek do garančního fondu tak vyjde nepojištěného až pětkrát více, než kdyby uzavřel povinné ručení u kterékoliv z pojišťoven.Nepojištěné automobily způsobí škody za 500 milion korunStát tak přistoupil ke zpřísnění postihů nepojištěných z důvodů vysokých škod, které každým rokem jejich vozidla způsobí. Každý devátý registrovaný automobil či jiné vozidlo v České republice totiž není pojištěno a škoda, kterou tato vozidla způsobí, činí 500 milionů ročně. Nepojištěných automobilů tak po České republice jezdí celých 850 tisíc.Neuzavřením povinného ručení se vlastník vozidla nevyhne odpovědnosti za škodu. Naopak musí škody, které způsobil, nepojištěným vozidlem uhradit a nese odpovědnost škody. Jakub Hradec, ředitel České kanceláře pojistitelů vysvětluje: „Škodu, kterou poškozenému způsobil někdo jiný nepojištěným vozidlem, zaplatí poškozenému Česká kancelář pojistitelů. Následně však vše, co vyplatila poškozenému, uplatňuje po nepojištěném řidiči, provozovateli a vlastníkovi toho nepojištěného vozidla.“Nepojištění vozidla způsobuje také miliardové ztráty pojišťovnám na nevybraném pojistném. Povinné ručení je totiž zákonnou povinností. 

Pokračovat na článek


Povinné ručení

Povinné ručení, tedy pojištění za škody způsobené provozem motorového vozidla, je ze zákona povinné pro každé vozidlo, kterému byla udělena registrační značka, technický průkaz či je využíváno k provozu na pozemních komunikacíchTato povinnost platí pro vlastníka a spoluvlastníka tuzemského vozidla nebo řidiče cizozemského vozidla. Avšak smlouvu může uzavřít i osoba, která je dle zákona osobou odlišnou od vlastníka tuzemského vozidla či řidiče cizozemského vozidla. Pojistnou smlouvu nemusí uzavírat tři druhy subjektů.Prvním je řidič vozidla ze zahraničí, který má platnou zelenou kartu vydanou v jiném státě nebo je jeho pojištění zaručeno kanceláří pojistitelů cizího státu.Druhým subjektem jsou složky integrovaného záchranného systému, která jsou zařazená do přílohy poplachového plánu v daném kraji.Poslední kategorií, která nemá povinnost uzavřít pojistnou smlouvu na povinné ručení je Bezpečnostní a informační služba pro svá vozidla, Ministerstvo obrany pro vozidla Vojenského zpravodajství, Ministerstvo vnitra pro vozidla Úřadu pro zahraniční styky, pro vozidla Policie útvarů kriminální služby a vozidla provozovaná jednotkami sborů dobrovolných hasičů.Při nezákonném porušení pravidel, tedy neuzavření povinného ručení u subjektů, které tuto povinnost ze zákona mají, jsou nastavena následující represivní opatřeníPři neuzavření povinného ručení hrozí zákonné sankce od 5 000 do 40 000 Kč. Při nepředložení zelené karty (tedy jediného platného dokladu o uzavření povinného ručení) silniční kontrole hrozí pokuta od 1 500 do 3 000 Kč. Navíc na kartě je nutný podpis pojistníka, jinak je celé pojištění neplatné. Plus je zavedeno takzvané sankční pojistné, které může být doměřeno zpětně se sazbou od 20 do 300 Kč za každý den provozování vozidla bez povinného ručení. Plus se samozřejmě neplatič vystavuje riziku, že v případě pojistné události po něm bude vymáhána částka, kterou garanční fond České kanceláře pojistitelů vyplatí poškozenému.

Pokračovat na článek



Výsledky vyhledávání v sekci: IT a Mobil

PayMyway - Časté dotazy

Co je to PayMyway?PayMyway je jednoduchá a bezpečná platební metoda, která umožňuje on-line platby za zboží a služby pomocí internetového bankovnictví. Systémy na podobném principu jako je PayMyway fungují úspěšně v řadě evropských zemí. Jak funguje on-line platba PayMyway?Využití on-line plateby PayMyway je velmi jednoduché a pokud máte ke svému bankovnímu účtu zřízeno internetové bankovnictví, do kterého se umíte přihlásit a zadávat v něm pokyny, můžete začít platební metodu PayMyway okamžitě využívat (v současnosti platbu PayMyway umožňuje pouze GE Money Bank). Pokud eshop, na kterém nakupujete, umožňuje on-line platbu PayMyway, v rámci dokončení svého nákupu vyberte PayMyway a zvolte banku, u které máte veden svůj bankovní účet a k němu zřízeno internetové bankovnictví (v současnosti on-line platbu PayMyway umožňuje GE Money Bank). Po potvrzení nákupu na stránce eshopu budete přesměrováni do svého internetového bankovnictví, do kterého se přihlásíte pomocí svých stávajících přihlašovacích údajů (jméno a heslo, případně mobilní klíč, SMS, certifikát, token, apod.). Po přihlášení do internetového bankovnictví se vám zobrazí předvyplněný platební příkaz, který obsahuje údaje z nákupního košíku, který jste si vytvořil(a) na eshopu. Po kontrole těchto údajů platební příkaz potvrdíte a jste přesměrováni zpět do eshopu. Musím se někde zaregistrovat, abych mohl(a) pomocí PayMyway platit?Nemusíte – to je jedna z výhod této platební metody. Pokud máte ke svému bankovnímu účtu zřízeno internetové bankovnictví, můžete začít platební metodu PayMyway začít okamžitě využívat. Pokud ke svému bankovnímu účtu nemáte internetové bankovnictví zřízeno, je nutné kontaktovat vaší banku a nejlépe navštívit obchodní místo banky, kde vám rádi internetové bankovnictví k vašemu bankovnímu účtu zřídí. Pokud si nepamatujete své přihlašovací údaje či si nejste jisti jak internetové bankovnictví ovládat, navštivte rovněž obchodní místo vaší banky, kde vám váš osobní bankéř se zprovozněním internetového bankovnictví rád poradí.Jaké má pro mě PayMyway výhody?Základní výhodou je jednoduchost a pohodlnost - abyste mohli on-line platbu PayMyway využívat, nemusíte se registrovat a převádět si na nějaký zvláštní účet vaše peněžní prostředky, zřizovat si a učit se nějaká nová uživatelská hesla a bezpečnostní prvky. Stačí vám pouze váš stávající bankovní účet a internetové bankovnictví, které znáte.Další výhodou je bezpečnost této platby – vaše osobní údaje ani jakékoli další informace včetně způsobu přihlášení nesdílíte s třetími stranami. Platební metoda PayMyway je tedy stejně bezpečná jako vaše internetové bankovnictví.V neposlední řadě je to pak také garance on-line platby PayMyway ze strany banky a cena. Garance platby znamená, že platba je po potvrzení bankou garantována a eshop tak má jistotu, že platbu obdrží a může vám zboží či službu okamžitě vydat.  Cena této platby je pro klienta stejná jako v případě běžného domácího platebního příkazu zadaného přes internetové bankovnictví.Jak bezpečná je on-line platba PayMyway v porovnání s jinými platebními metodami?Bezpečnost platební metody PayMyway je jednou z jejích hlavních výhod. On-line platba PayMyway je stejně bezpečná jako vaše internetové bankovnictví. Například oproti platbě pomocí platební karty, v případě PayMyway nezadáváte citlivé údaje do prostředí třetích stran, ale využíváte internetové bankovnictví své banky. Nemůže tedy dojít k tomu, že by vaše číslo karty či jiný osobní údaj byl odcizen a následně zneužit.Mohu zrušit jednou zadanou a potvrzenou on-line platbu PayMyway?Vzhledem k tomu, že on-line platba PayMyway je garantovaná, nelze jednou zadanou platbu zrušit. eshop, u kterého si totiž zboží či službu kupujete, dostává v průběhu pracovního dne po vašem zadání požadavku na on-line platbu PayMyway ve vašem internetovém bankovnictví potvrzení o garanci této platby. Pokud se ovšem rozhodnete svůj nákup zboží či služby zrušit, eshop, respektive obchodník provozující daný eshop, vám peníze vrátí, musíte ho nicméně kontaktovat, jelikož jde o vztah mezi vámi jako zákazníkem, který nakupuje, a eshopem, respektive obchodníkem, který vám zboží či službu prodává. Co potřebuji, abychom mohl pomocí PayMyway platit?Musíte mít zřízen bankovní účet a k němu internetové bankovnictví (v současnosti on-line platbu PayMyway umožňuje GE Money Bank). Samozřejmě je potřeba, abyste se dovedl(a) do svého internetového bankovnictví přihlásit a zadávat v něm pokyny, respektive měl/a na svém účtu dostatečné peněžní prostředky pro realizaci nákupu.Kde mohu pomocí PayMyway platit?Seznam eshopů, které umožňují on-line platby PayMyway, je k dispozici na webových stránkách www.paymyway.cz, případně na webových stránkách bank, které jsou do systému PayMyway zapojeny.Bude mě platba prostřednictvím PayMyway něco stát?Platba PayMyway vás stojí stejně jako zadání běžného domácího platebního příkazu přes internetové bankovnictví.Kdo je provozovatelem PayMyway?Provozovatelem PayMyway je společnost BSC PRAHA, spol. s r.o., IČ: 00549533, která poskytuje platební bránu obchodníkům/eshopům a bankám. Jde o technické řešení pro realizaci garantovaných plateb, které propojuje obchodníky (eshopy) na jedné straně a banky (internetová bankovnictví) na straně druhé.Jaké informace o mně shromažďuje PayMyway?Samotná platební brána PayMyway je pouze technickým prostředkem mezi eshopem a internetovým bankovnictvím banky a nezískává a neshromažďuje žádné osobní či citlivé údaje o klientech. Jediné informace, které platební brána PayMyway, respektive provozovatel platební brány shromažďuje, jsou požadavky na PayMyway platby a jejich statusy.Co se stane, když odešlu platbu, ale zboží mi eshop nedodá?Je potřeba kontaktovat obchodníka – eshop – a reklamovat u něj dodávku zboží či služby. V rámci rekapitulace objednávky zboží či služby obchodníci zpravidla uvádějí termín dodání. Pokud vám daný obchodník – eshop – přesto zboží, které jste zaplatil(a) nedodal, využijte právních prostředků pro domožení se vašeho práva ze zákona. Vzhledem k tomu, že banka i provozovatel platební brány PayMyway mají zájem na tom, aby eshopy, které platební metodu PayMyway využívají, byly seriózní, informujte vaši banku, případně sdělte vaše zkušenosti s nákupy u vybraných eshopů na stránkách www.paymyway.cz. V rámci obchodních podmínek pro využívání platební metody PayMyway se obchodník – eshop – zavazuje dodržovat předepsaný a zákonem daný reklamační řád, a v případě porušení svých povinností může být ze systému PayMyway vyloučen. Jak se dozvím, že on-line platba PayMyway v pořádku proběhla?Ve vašem internetovém bankovnictví se vám zobrazí realizovaná platba v přehledu transakcí. eshopy zpravidla také informují své zákazníky prostřednictvím E-Mailu či SMS zprávy o přijetí potvrzení o platbě, respektive statusu objednávky. Co mám dělat, když se v průběhu potvrzení on-line platby PayMyway rozhodnu pro jinou platební metodu?Pokud se tak rozhodnete ještě před potvrzením platebního příkazu PayMyway ve vašem internetovém bankovnictví, jednoduše se vraťte kliknutím na tlačítko „Návrat do eshopu“ na webové stránky eshopu a jako způsob platby za váš nákup vyberte jinou platební metodu (např. platbu kartou nebo hotově). Pokud už jste on-line platebu PayMyway ve vašem internetovém bankovnictví potvrdili, nelze tuto platbu již stornovat. Nicméně můžete kontaktovat eshop a svou objednávku stornovat na eshopu – eshop má pak povinnost vám peníze vrátit.Jak mám postupovat v případě, že mi v průběhu realizace on-line platby PayMyway selhalo internetové spojení nebo se mi stala jiná porucha s mým počítačem a platba se přerušila?Na stránkách eshopu zpravidla naleznete svůj nákupní košík s odkazem pro zaplacení pomocí PayMyway, řada eshopů výzvu k zaplacení společně s odkazem zasílá také emailem. Požadavek na platbu tak můžete opakovat. Pokud se stane, že odkaz na platbu PayMyway není již platný, je to z bezpečnostních důvodů. Kontaktujte tedy eshop, aby vám pro vaši objednávku vystavil nový požadavek – odkaz – na platbu PayMyway.Pokud si nejste jisti, zda se platba PayMyway úspěšně provedla, ve vašem internetovém bankovnictví naleznete v přehledu transakcí informaci, zda platba byla bankou přijata a zrealizována.Jak se PayMyway liší od tzv. platebních tlačítek?Jde v principu o podobnou platební metodu – pro platbu za nákup zboží či služby je rovněž využito internetové bankovnictví. Základním rozdílem PayMyway je to, že jde o univerzální platební bránu, která umožňuje využít internetové bankovnictví více bank, ne pouze jedné konkrétní banky, jako je to v případě platebních tlačítek (v současnosti je on-line platba PayMyway dostupná pouze klientům GE Money Bank, nicméně provozovatel PayMyway jedná s dalšími bankami o jejich zapojení). Dalším rozdílem je pak to, že jde o garantovanou platbu, což znamená, že v případě akceptace požadavku na platbu ze strany banky, může eshop okamžitě uvolnit zboží či službu, nemusí tedy čekat až mu peníze přijdou na účet – banka garantuje, že peníze obchodníkovi/eshopu odešle. Neméně důležitým rozdílem je bezpečnostní standard, který díky aplikaci přísných bezpečnostních norem dělá tuto metodu, respektive veškerou komunikaci která probíhá mezi eshopem a bankou v souvislosti s on-line platbami PayMyway, maximálně bezpečnou. Na eshopu jsem si pro zaplacení vybral on-line platbu PayMyway, ale po potvrzení objednávky mi eshop nedal žádné instrukce jak mám postupovat. Co mám dělat?Kontaktujte prosím eshop, jde pravděpodobně o chybu na straně eshopu, kterou lze snadno odstranit. Nicméně pouze eshop může vytvořit požadavek na on-line platbu PayMyway. Platební brána PayMyway akceptuje požadavky na platby pouze od eshopů, se kterými má uzavřenou smlouvu a které splňují bezpečnostní požadavky pro realizaci garantovaných plateb.Po potvrzení objednávky – nákupu na eshopu – jsem kliknul(a) na odkaz pro provedení on-line platby PayMyway, ale nikam jsem se nedostal. Co mám dělat?Kontaktujte prosím eshop, jde pravděpodobně o chybu na straně eshopu, kterou lze snadno odstranit. Nicméně pouze eshop může vytvořit požadavek na on-line platbu PayMyway. Platební brána PayMyway akceptuje požadavky na platby pouze od eshopů, se kterými má uzavřenou smlouvu a které splňují bezpečnostní požadavky pro realizaci garantovaných plateb.Po potvrzení objednávky – nákupu na eshopu – jsem kliknul(a) na odkaz pro provedení on-line platby PayMyway, ale banka mi hlásí, že můj požadavek na platbu je odmítnut. Co mám dělat?Důvodem pro odmítnutí požadavku na platbu je zpravidla vypršení platnosti požadavku na on-line platbu PayMyway. Kontaktujte prosím eshop, aby pro vás vygeneroval nový požadavek na on-line platbu PayMyway. Pokud banka odmítne i tento nový požadavek na on-line platbu PayMyway, kontaktujte banku, která prověří, zda eshop používá správný způsob komunikace a správně aplikuje pravidla pro sestavování požadavků na on-line platby PayMyway.Po potvrzení objednávky – nákupu na eshopu – jsem kliknul(a) na odkaz pro provedení on-line platby PayMyway, dostal jsem se na přihlašovací stránku internetového bankovnictví, ale banka mě odmítla přihlásit. Co mám dělat?Kontaktujte prosím vaší banku, příčinou bude pravděpodobně nastavení vašeho internetového bankovnictví, které s vámi banka vyřeší.Jak si můžu ověřit údaje na platebním příkazu PayMyway, že souhlasí s těmi od eshopu?Údaje si můžete ověřit tak, že je porovnáte s objednávkou na eshopu a fakturačními údaji, které eshopy uvádějí na svých stránkách – na stránkách eshopu, kde jste objednávku provedli. Většina eshopů také zasílá rekapitulaci nákupu – rekapitulaci vaší objednávky – emailem, kde je uvedeno identifikační číslo nákupu (jde pak zpravidla o variabilní symbol platby), číslo účtu eshopu (obchodníka), název obchodní společnosti, která provozuje daný eshop, a samotnou částku nákupu. Údaje o obchodnících – eshopech – lze dohledat také na stránkách www.paymyway.cz případně na stránkách banky.

Pokračovat na článek



Výsledky vyhledávání v sekci: Mix

Cestování do zahraničí. Víza a cestovní doklady

Pro vyřízení víza stačí respektovat určité náležitosti, připravit si všechny dokumenty a mluvit pravdu. Biometrický pas vám s vízem může výrazně pomoci. Ať už se chystáte kamkoliv, kde je potřeba vízová povinnost, nikdy si nemůžete být skutečně jisti, zda vám bude vízum uděleno a jestli to bude včas.VízumProto je vždy zcela zásadní začít řešit vízovou problematiku v předstihu. Vyhnete se jak frontám na velvyslanectví, tak stresu před jízdou.Vyřízení víza není nikterak složitou záležitostí. Je však nutné si uvědomit a ujasnit, jaký druh víza potřebujete. Víza existují diplomatická a vládní, zaměstnanecká, na služební cesty, pro studenty, vědce a akademiky, na dovolenou či léčebný pobyt, pro členy posádek letadel a lodí, investorská víza, pro zaměstnance mezinárodních organizací, pro vnitrofiremní přesuny, novinářská, pro výměnné programy a au-pair pobyty, pro stážisty, vojáky, pracovníky církví či sportovce. Určitě jste se v některé z těchto skupin našli. Teď už jen stačí vyřídit odpovídající formality.Pracovní vízumVše si uvedeme na příkladu vyřízení pracovního víza do USA. Pracovní vízum je asi jednou z nejsložitějších forem povolení, jelikož je potřeba součinnost s druhou stranou – vaším zaměstnavatelem. Turistická víza jsou asi nejjednodušší. Tam stačí pouze zajít na ambasádu, popřípadě jde celou věc vyřešit i poštou v závislosti na požadavcích daného konzulátu.Vyřízení víza do USAPři vyřizování víza do USA je první část řešena elektronickou formou. Takzvaná žádost DS160 funguje jako podklad pro komunikaci s velvyslanectvím. K formuláři se přikládá digitální fotografie, která prochází jakýmsi testem na kvalitu fotky. Pokud se vám nepodaří fotku nahrát, nic se neděje. Je možné ji dodat až při samotné registraci na velvyslanectví.Ve formuláři se vyplní veškeré údaje podle daného typu víza, o které žádáte. Důležité je vyplnit všechny vyžadované kolonky, jinak vás ani formulář nepustí dál. Pokud vás formulář i přes nevyplnění kolonek pustí dál, vyhráno rozhodně nemáte. Vystavujete se riziku, že vaše žádost o vízum nebude přijata. Proto poctivě vyplňte celý formulář. Zabere vám to nějaký čas, ale uděláte maximum pro úspěch své žádosti.Po vyplnění formuláře následuje výběr místa a času pohovoru na ambasádě. Kam si musíte přinést důležité dokumenty a poslední stránku, kterou vám formulář DS160 vygeneruje.Ambasáda a nutné dokladyPro pohovor na ambasádě je obvykle nutné přinést pas nebo cestovní dokument, který má platnost alespoň 6 měsíců a navíc musí mít delší platnost, než je očekávaná doba návratu. Důležité je si uvědomit, že vízum bude do pasu vlepeno na ambasádě, takže je potřeba mít alespoň jednu volnou stránku v pase. Dále je pak potřeba pro jistotu donést fotografii pasového formátu, kdyby se úředníkům nezdála ta, kterou jste vložili do formuláře při online vyplnění. K tomu všemu ještě originál či kopii nejrůznějších formulářů, které se vztahují k dané cestě do země.Na ambasádě proběhne kontrola dokumentů a rozhovor obvykle v angličtině. Pracovník se vás zeptá, jaký máte plán cesty a na další formální otázky. Některé si poznamená do počítače, jiné ne. Po rozhovoru vám vydá nějaké dokumenty. Pas je vám zaslán následně poštou. Za vyřízení víza se platí poplatek v závislosti na druhu. Jde zhruba o stovky dolarů. Platit tuto částku je možné v dolarech či korunách, avšak vždy je pevně stanoveno, kolik dolarů či korun máte na příslušný účet předem zaplatit.Pořiďte si biometrický pasBiometrický pas, který se vydává od roku 2009, někdy též nazývaný E-pas, nabízí jedinečnou možnost, jak se vyhnout třeba i vízové povinnosti při cestování po světě. Strojově čitelné údaje a nosič biometrických údajů dokážou otevřít cestu do lecjaké země bez nutnosti vyřizovat si vízum. Například do USA je možné díky biometrickému pasu cestovat bezvízově. A nejen tam. Navíc tento druh pasu výrazně urychluje odbavení, dává cestujícímu vyšší kredit, takže se můžete i díky biometrickému pasu vyhnout namátkové kontrole.

Pokračovat na článek


Změny zákonů – obvyklá kratochvíle poslanců

 Nepřetržité změny zákonů vnášejí stále větší chaos do právního systému. Občan již dávno nemůže plnit obligátní heslo, že neznalost zákonů neomlouvá.  Znalost zákonů nemají ani specialisté v čele se soudci, státními zástupci a advokáty. Stát se obklopil tolika předpisy, že hradba práva brání běžnému životu a podnikání.Změna zákonaZměnit zákon není jen otázka nějaké nápravy stavu, změny formulace nebo problému, který se objeví v aplikaci zákona. S jakoukoliv změnou přichází dominový efekt, který změní také návazné právní normy. Pro jedno opomenutí nebo chybu zákonodárců se mění desítky jiných zákonných norem. Je jasné, že tyto chyby a přehmaty stojí daňové poplatníky spoustu peněz. A nejen na platy poslanců a jejich výdaje, ale také na úředníky a právní kanceláře, které na úpravě zákonů pracují. A nejhorší je dopad na rozpočty občanů a společností. Odpovědnost zákonodárců je ale nulová.Investiční fondy a společnostiZastaralý zákon o investičních fondech a společnostech byl mnohokrát novelizován. V předchozích variantách se mohl investiční fond spravovat sám nebo byl spravován investiční společností. Právě investiční společnosti stály za nepotrestanými podvody v investičních fondech, kdy si dokázaly pomocí smlouvy o obhospodařování fondu a při malém podílu na majetku fondu v akciích, pomoci ke značnému prospěchu. Prostě si účtovaly velké náklady, nevýhodně prodávaly a nakupovaly akcie nebo prostě nechaly majetek zmizet přes nějakou nastrčenou společnost nebo bílého koně. Proto se změnil zákon a činnost investičních společností se měla stát více průhlednou a dosáhlo se různých zákazů a nařízení ke kontrole a činnosti těchto společností. Bylo ovšem po privatizaci a opatření přišlo pozdě.Nový zákonPo desítkách novelizací se tedy zákonodárci rozhodli vytvořit nový zákon. Ten starý byl z roku 2004. Za 20 let tak došlo k zásadním změnám zákonů o investování nejméně 10 x a další zákon na tom nebude časem lépe. Nový zákon tak nově upravuje způsob hospodaření mezi fondy a společnostmi, jejich administrativní řízení a má zachovat regulaci investičního prostředí, jak se zatím vžila. Dohled České národní banky má být více zaměřen na takzvané systémové riziko. Což znamená, že se ČNB bude zajímat jen o fondy, kde o něco jde. Fondy s hodnotou do cca 2,5 miliardy majetku budou vyjmuty z dohledu. Otvírá se tak opět prostor pro tunelářství. Nový zákon má také oddělit hospodaření fondu přes investiční společnost a administraci – tedy byrokracii s fondem spojenou.Rizika zákonaZákon nic dobrého nepřinese a bude znamenat možné problémy a nepochopení ze strany investorů. Přestože investiční fondy obhospodařují poměrně velký majetek, ve srovnání s vyspělými zeměmi je investiční prostředí v ČR na nízké úrovni. Důvěra se totiž dlouho a těžce získává a lehce ztrácí. Nový zákon nebude jako obvykle běžnému občanovi pochopitelný a bude znamenat jen jakousi administrativní mlhu, ve které se nikdo nevyzná. Je tedy zbytečný a zcela nepotřebný.Změna zákona ale není jen změnou normy. Nový zákon, který má ušetřit práci ČNB a jejím přepláceným úředníkům, mění mnoho dalších zákonů. Jen namátkou dojde ke změnám Občanského zákoníku (tedy toho, který teprve v roce 2014 začne platit), Zákonu o ČNB, Občanském soudním řádu, Zákonu o bankách, Zákonu o daních z příjmů a Zákonů o živnostenském podnikání, penzijním připojištění, daních z příjmů, o spořitelních a úvěrních družstvech, dohledu nad kapitálovým trhem, finančním arbitrovi, DPH atd. Celkem se musí změnit či upravit 32 zákonných norem, na které navazují vyhlášky. Takže další zákon a další změna, která je zbytečná a opět bude znamenat menší zájem investorů a neschopnost občanů orientovat se v zákonech.

Pokračovat na článek